kennelaglaias

Alla inlägg den 23 november 2010

Av Aglaia´s - 23 november 2010 14:01

Fredagen hade vi samling i klubbstugan på Forshaga BK och Martin hade lite presentation och genomgång av sin träningsfilosofi, därefter fick vi ekipage presentera oss!


Vi hade ett kort skyddspass för att Martin skulle få se alla hundar och lägga upp taktiken för lördagen.


Frukost kl 8.00 och 9.00 körde vi igång med ett lydnadspass. Det är så fantastiskt inspirerande att få se ekipage utvecklas från gång till gång!! När man tränar ofta tillsammans blir man gärna hemmablind, så att ha en helt utomstående titta på hundarna gav oss alla (tror jag) massor med oss hem för vidare träning och utveckling.

Hanto kördes igenom lite i ff och fokus på gruppen med koncentrationen och kontaktträningen, som han löste på ett mycket bra sätt!

Vi tittade på apporteringarna och även där är han stabil. Det handlar enbart om att slipa till det nu inför vårens tävlingar och se till att det verkligen sitter och ser snyggt ut, rent tekniskt!


Sen körde vi igång med skyddet. Jag lade fokus på att köra igenom Hanto och se vad Martin hade att säga och vad vi bör arbeta med. Hanto har verkligen växt till sig och han är beviset på att "ställa av" inte alls är fel. Saker har landat i huvudet på honom och det som kräver mest träning nu är skyddslydnaden och de små teknikaliteterna.


Jag körde även Robbie och han är en superhund helt enkelt! Martin tyckte han var en av de bästa rottweilerhanar han har sett och då har han ändå tränat/träffat/sett en hel del under sina år....


Colt fick lite bita oxå, men Martin råkade trampa honom lite och då kom det direkt fram reservationer så det var en ny sida av honom... Hm....


Nåja, ett gäng pass hanns med under lördagen och fokus på Hanto blev utkallningarna samt upphoppen.


På em kom Micke & Sandra från Orust med sin rottistik Aska som ska paras med Robbie. En superhärlig tik!!! De stannade kvar över natten och inkvarterade sig i min lägenhet...


Söndagen drogs igång återigen vid 9-tiden och jag bestämde mig för att nu köra igenom hela IPO1 C-arbetet med Hanto.

Han arbetade på riktigt bra, bevakar snyggt & stabilt, mer träning på utkallningen, lägger sig med full fokus inför flykten och går i i ett fantastiskt bett, fullt & fast. Släpper direkt och går in i en tyst intensiv bevakning och tar sedan trängningen utan problem. Släpper återigen korrekt och intensivbevakar. Transporten sköter han bra, lite bättre position önskar jag dock.

Modprovet sitter han lugnt & tyst och biter sedan riktigt bra även där! Släpper direkt och går in i en tyst bevakning, sen ngt bättre transport önskas...

Men för att ha satt ihop sakerna skötte han det SUPER och jag var MÄKTA stolt över honom efter det passet!!!


Summasummarum efter helgen: en fantastiskt inspirerande & rolig helg, underbara ekipage och en riktigt bra, sympatisk & pedagogisk figurant som jag lovar att Ni kommer att få se mera av!!!


     

Ovido - Quiz & Flashcards