kennelaglaias

Alla inlägg under oktober 2010

Av Aglaia´s - 17 oktober 2010 13:10

Äntligen har jag kommit igång med träningen igen efter kennelhostan!

Känns så skönt & både Hanto & Colt är superladdade   


Imorse åkt jag iväg för att köra igenom dom båda, Hanto kördes igenom programmet ( ej apporteringarna) för IPO1 och han kändes hur bra som helst!

Det finns alltid lite att greja med så idag blev fokus på rakare inkallningar samt framåtsändadet. Lite olika belöningsformer & det väckte hans uppmärksamhet och jag fick rakare ingångar. Han kommer i sådan hastighet och jag vill att han ska lära sig avståndsbedömningen samt arbeta med hans ibland snea sättanden, som beror på att jag varit för dålig på att variera vart belöningen kommer. Idag lossnade dock en hel del och jag var supernöjd!   

Framåtsändadet är bara att nöta vidare... Jag har dock upptäckt att bollhylla är något som han svara väldigt bra på och som är väldigt applicerbart oavsett plats man tränar på! Han är fortfarande lite sne i utgången, men han har fin fart & lägger sig ok. Fokus under vintern kommer bli rakare utgång, snabbare lägganden och om det går läggande i utriktningen!


Colt byter fortfarande tänder och har varit lite "svår" i kampen, men idag lyste han upp! Kampade fint och vi jobbade med ingångar och kontakt/position samt förberedande rofas för apportering.

Ingångarna tar han sig fint i, vill fortfarande ha honom lite närmare, men det kommer säkert, han sätter sig iaf rakt & snyggt   

Kontakten idag var HELT annat mot vad det varit innan, han arbetade jättefint lite längre sträckor nu vid sidan & behåller en snygg position! För att vara 5mån & sparsamt tränad är jag mycket nöjd med honom idag!

Sen arbetar jag en del med honom inför apporteringen, att sitta framför, lugnt & fint och hålla ett föremål. Idag visade han verkligen att poletten trillat ner och gjorde detta mycket bra!

Colt´s träning under vintern kommer bara bli att bygga honom mer & mer, lite enkel momentträning & motivation. Jag vill inte stressa fram saker utan låta honom "mogna under uppsikt"   


Hade sedan lite träning med Elisabeth & Chilie & vi gick igenom lite olika tävlingsformer, lydnad & spår & la upp en plan för vad hon ska sikta in sig på. Körde sedan igenom Chilie lite & la om träningen och ska fortsätta träna tillsammans nu under vintern och "bygga om" hunden inför våren. Ett koncept som jag tror kommer fungera på denna underbara hund!


Har även fått MAIL och förfrågan ang LYDNADSLÄGER i vinter, så i Januari har jag planerat köra en helg med enbart inriktning lydnad!

Det blir svenskbrukset, lydnad samt IPO/BSL lydnad. Flera har redan visat sitt intresse för denna helg & det kommer nog bli riktigt skoj!

Vi kommer att hålla till i ett ridhus i Kilstrakten, beroende på vad jag hittar som är bra & passar.

Max deltagande är 10st.


Är Du intresserad av att delta är det bara att ringa eller maila   


Önskar Er alla en underbar fortsatt höstsöndag!

//Mari


Av Aglaia´s - 5 oktober 2010 16:00

Nu har det skett lite utseendeförändring på hemsidan, hösten kommer analkande och lite uppdatering var på sin plats   


Det som NU är aktuellt är ett inbokat SKYDDSLÄGER med Martin Sjölin, 19-21 november. Troligen kommer vi att hålla till på Forshaga Brukshundklubb, om det är ledigt då, vilket innebär att det finns gott om sovplatser och även möjlighet att ställa upp husvagn.

Håller på att kika på ett ridhus några km från Forshaga som vi ev kan tillgå under helgen oxå, då vädret kan vara ostabilt.


All info om lägret finns på hemsidan under "Läger" och Ni anmäler till mig, via mail eller telefon.


Det finns bara 8 platser så det gäller att vara snabba om Ni vill ha en plats!

I skrivande stund är 2 alt. 3 platser redan bokade så 5 finns iallafall kvar..


Övrigt, händer inte så mkt just nu, kennelhostan har lagt sig och det är dags att börja träna med pojkarna igen. Vintern kommer fokus att ligga på lydnadsträningen och spårträning så länge vädrets makter håller i sig.

Planen är att komma ut till våren på en IPO1 med Hanto innan det är dags för planerad valpkull.


Vill Ni träna eller har önskemål på träningstider/träningsgrupper är det bara att Ni hör av Er så bokar vi in de.


Ha en underbar höst önskar vi på Kennel Aglaia´s

Ovido - Quiz & Flashcards