kennelaglaias

Alla inlägg den 8 maj 2011

Av Aglaia´s - 8 maj 2011 22:11

Satt här & kvällsfilosoferade och insåg att jag lika gärna kan anmäla så jag har datumen klara... Bra för mitt lilla sinne med tydliga mål & delmål.


Sagt & gjord, pojkarnas anmälningar är nu gjorda!

Vet ganska exakt hur jag ska lägga upp träningen för de båda den närmsta tiden, för att förbereda dem på optimalt sätt.

Värmen är ett faktum och speciellt Hanto behöver tränas för att orka hålla för A- B- och C-arbetet på samma dag...

Jag kan skatta mig lycklig som faktiskt alltid är ledig mitt på dagen ett par timmar, så nu kommer det minsann inte bli latsidan för pojkarna.


Är jättenöjd med helheten i både lydnaden och skyddet med Hanto, så största fokus nu blir spåret!

Spåra spåra lydnad spåra spåra lydnad och skydd  ungefär så kommer vi att tillbringa de närmsta veckornas träning...


Colt har momenten klara och där behöver vi jobba stadgan. Även där är planen upprättad och nu är det bara att tuta & köra och göra pojken trygg & stabil!


Ser fram emot en sommar fylld av tävlingar med Hanto, förhoppningsvis klarar vi IPO2 innan vintern kommer. Inget egentligt mål, men när jag tränar denna kille så inser jag för varje pass hur bra han är och vilken kapacitet han besitter.

Så himla roligt att få äran att träna & tävla denna snygga goa pöjk!

Så håll i hatten alla vänner, för i sommar då KOMMER VI!!!!!


  


   

Av Aglaia´s - 8 maj 2011 19:40

I fredags var det Sunnemârten och jag tog med mig Colt in i vimlet för att miljöträna lite. Det var en hel del folk & ljud, hundar & barn med ballonger & andra diverse leksaker, så det passade perfekt!

I sällskap hade jag Hannes så klart och min svägerska Cia, hennes dotter samt deras två portisar. In i smeten & promenera på!

Colt skötte sig strålande och insåg ganska snart att man inte kunde hälsa på allt & alla, utan strosade lugnt vid min sida.


Vi hittade sen ett stånd med hundprylar & där införskaffades en tjusig scarf till mallen & då passade han även på att pussas & kramas lite med några tjejer som befann sig på samma plats. Dessa visade sig vara elever till Anna (Colts uppfödare) och de gillade Colts uppmärksamhet skarpt!  

Efter dryga 1½ timmes äventyr begav vi oss hemåt och jag hade en trött Colt i sängen den natten...


Lördagen tillbringades hemma hos svägerskan med lite bilstäd & tvätt & hundlek, allmänt njuta av det fina vädret!


Idag hade vi koutsläpp hemma så vid 9.45 tiden begav vi oss hemåt för att möta upp Johanna & Daniel. När jag såg alla bilar trodde jag det var ett skämt! HUR kul är det på en skala att se ett gäng glada kossor på första sommarsläppet?? Tydligen enormt kul! Dagens summa hamnade på nästan 300 pers! *pust*


Efter en trevlig fm/dag hemma på gården var det dags för träning.

Körde igenom Hanto med fokus på ingångar & apportering då han slarvade med det i veckan. Idag var det supersnyggt så det var ordning & reda.

Colt körde jag vidare med BH lydnaden och testade av apporteringen på planen. Inga probs där inte! Wow så häftigt det är att ha en hund som APPORTERAR naturligt! Det trodde jag inte om honom, men ack så jag bedrog mig... Lägger apporteringen på hyllan ett tag nu framöver, vill ju inte sabba det som är så bra från start...


Sen var det skyddsträning. Hanto gick fasen RIKTIGT bra idag! Skyddslydnaden har börjat släppa & det känns BRA inför kommande debut!

Även Colt var enormt trevligt & lättarbetad idag. Fina bevakningar och en trevlig skyddslydnad!

Kan inte klaga idag utan är ENORMT nöjd med båda pöjkera  

Nu har dom ätit mat & ligger i soffan & sover...


Lite roliga planer på G, troligen kör vi igång IPO träning på lördagar framöver, där ALLA med ett intresse för sporten är varmt välkomna!


Måndag eller tisdag är det dags för sötaste lilla Vito att åter åka hem till Norge.. kommer bli ett tomrum efter den goe Norrmannen, men jag tror han är enormt efterlängtad..


Åker & parar på onsdag så jag behöver planera lite även där..


Funderar även lite mera på hund & hundfolk i vårt underbara land, kommer nog blogga lite mera om de tankarna igen framöver... Alla verkar inte uppskatta min ärlighet, även om flertalet personer faktiskt reagerat positivt på mitt tidigare inlägg.


Nu blir det kvällsmys innan det är dags för sängen!

//M

Ovido - Quiz & Flashcards